1. Home
  2. Studien
  3. Circular disruption: Digitalisation as a driver of circular economy business models
Adriana Neligan / Rupert J. Baumgartner / Martin Geissdoerfer / Josef-Peter Schögg in Business Strategy and the Environment Externe Veröffentlichung 23. Mai 2022 Circular disruption: Digitalisation as a driver of circular economy business models

New circular business models can evolve at all stages of the life cycle of a product. Digitalisation can drive disruptive innovations, new business models and novel ways of collaboration and thus can accelerate the economic transition to more resource-efficient and circular production systems.

To download
Externe Veröffentlichung
Digitalisation as a driver of circular economy business models
Adriana Neligan / Rupert J. Baumgartner / Martin Geissdoerfer / Josef-Peter Schögg in Business Strategy and the Environment Externe Veröffentlichung 23. Mai 2022

Circular disruption: Digitalisation as a driver of circular economy business models

To download

Institut der deutschen Wirtschaft (IW) Institut der deutschen Wirtschaft (IW)

New circular business models can evolve at all stages of the life cycle of a product. Digitalisation can drive disruptive innovations, new business models and novel ways of collaboration and thus can accelerate the economic transition to more resource-efficient and circular production systems.

Yet, there is little empirical research on the enabling role of digitalisation for a circular economy. To address this gap, this paper investigates the role of digitalisation in facilitating circular business models, based on the empirical analysis of a data set of 599 German manufacturing firms and 296 industrial service providers. While relatively few German firms rely on new business models to foster their resource efficiency strategy, we find this share higher for companies with a strong digital focus in the manufacturing sector. This suggests that digitalisation can indeed be a driving force for the implementation of circular business models.

To download
Externe Veröffentlichung
Digitalisation as a driver of circular economy business models
Adriana Neligan / Rupert J. Baumgartner / Martin Geissdoerfer / Josef-Peter Schögg in Business Strategy and the Environment Externe Veröffentlichung 23. Mai 2022

Circular disruption: Digitalisation as a driver of circular economy business models

To download

Institut der deutschen Wirtschaft (IW) Institut der deutschen Wirtschaft (IW)

Mehr zum Thema

Artikel lesen
Nachhaltigkeit und der Digitale Produktpass (DPP) im EU Green Deal
Thorsten Kroke / Adriana Neligan im IIoT Use Case Podcast Audio 17. April 2024

Neue Strategien für die Kreislaufwirtschaft: Nachhaltigkeit und der Digitale Produktpass (DPP) im EU Green Deal

Inwieweit sind Unternehmen für die Implementierung des DPP, der „Digitale Produktpass”, der im Rahmen des EU-Green Deals eingeführt wurde, bereit und wie kann das Internet der Dinge (IoT) dabei unterstützen? Darüber sprechen IW-Nachhaltigkeitsexpertin Adriana ...

IW

Artikel lesen
Adriana Neligan Veranstaltung 16. April 2024

Der Digitale Produktpass (DPP) in der Umsetzung: praxisnah, einheitlich und KMU-freundlich

Im Frühjahr dieses Jahres wird aller Voraussicht nach die neue EU-Ökodesignverordnung (ESPR) in Kraft treten. Damit verbunden ist – wie schon bei anderen Regulierungen, beispielsweise der neuen EU-Batterieverordnung - die Einführung eines Digitalen ...

IW

Mehr zum Thema

Inhaltselement mit der ID 8880