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Economist for Data Economy
Tel: +49 221 4981-415 Mail: buechel@iwkoeln.de Jan BüchelResearch unit
Bakalis, Dennis / Büchel, Jan, 2024, Datennutzung und Data Sharing. Zwischen Potenzial und Realität in deutschen Unternehmen, in: IW-Trends, 51. Jg., Nr. 2, S. 25-43
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Büchel, Jan / Monsef, Roschan Pourkhataei, 2024, Künstliche Intelligenz - Bessere Entlohnung durch Produktivitätsbooster?, in: IW-Trends, 51. Jg., Nr. 2, S. 45-63
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Büchel, Jan / Engler, Jan Felix, 2024, Generative KI in Deutschland. Künstliche Intelligenz in Gesellschaft und Unternehmen, IW-Report, Nr. 23, Köln
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Büchel, Jan / Rusche, Christian, 2023, Datenbewertung der Unternehmen – Status quo und Auswirkungen von Unsicherheit, in: IW-Trends, 50. Jg., Nr. 3, S. 107-125
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Büchel, Jan / Engels, Barbara, 2023, Data Sharing in Deutschland, in: IW-Trends, 50. Jg., Nr. 2, S. 19-37
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Büchel, Jan / Rusche, Christian, 2023, Theoretische Auswirkungen von Unsicherheit bei der Bewertung von Daten. Ein mikroökonomischer Ansatz, Studie im Rahmen Projekts IEDS, gefördert und betreut durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF), IW-Report, Nr. 33, Köln
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Büchel, Jan / Engler, Jan Felix / Mertens, Armin, 2023, Gesuchte Datenkompetenzen in Deutschland, in: IW-Trends, 50. Jg., Nr. 2, S. 3-17
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Büchel, Jan / Mertens, Armin, 2023, Wofür Unternehmen ChatGPT einsetzen, IW-Kurzbericht, Nr. 31, Köln
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Büchel, Jan / Röhl, Klaus-Heiner, 2022, Sind anhaltende Produktivitätsunterschiede zwischen West- und Ostdeutschland auch durch Unterschiede in der Datenbewirtschaftung zu erklären?, in: IW-Trends, 49. Jg., Nr. 4, 23-43
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Büchel, Jan / Engels, Barbara, 2022, Viele Unternehmen sind nicht bereit für die Datenwirtschaft, IW-Kurzbericht, Nr. 96, Köln
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Büchel, Jan / Engels, Barbara, 2022, Branchentrends beim Data Sharing. Status Quo und Use Cases in Deutschland, IW-Report, Nr. 53, Köln
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Büchel, Jan / Klös, Hans-Peter, 2022, Metaverse. Hype oder “next big thing”?, IW-Report, Nr. 42, Köln
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Jan Büchel / Barbara Engels, 2022, Datenbewirtschaftung von Unternehmen in Deutschland, in: IW-Trends, 49. Jg., Nr. 1, S. 73-90
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Büchel, Jan / Bakalis, Dennis / Scheufen, Marc, 2023, Digitalisierungsindex 2023. Digitalisierung der Wirtschaft in Deutschland, Kurzfassung der Ergebnisse des Digitalisierungsindex im Rahmen des Projekts „Entwicklung und Messung der Digitalisierung der Wirtschaft am Standort Deutschland“ im Auftrag des Bundesministeriums für Wirtschaft und Klimaschutz (BMWK), Köln
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Büchel, Jan / Engels, Barbara, 2022, Digitalisierungsindex 2022. Digitalisierung der Wirtschaft in Deutschland, Kurzfassung der Ergebnisse des Digitalisierungsindex im Rahmen des Projekts „Entwicklung und Messung der Digitalisierung der Wirtschaft am Standort Deutschland“ im Auftrag des Bundesministeriums für Wirtschaft und Klimaschutz (BMWK), Köln
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Büchel, Jan / Engels, Barbara, 2022, The Importance of the Data Economy for Europe’s Digital Strategic Autonomy, in: European Liberal Forum (Hg.), Decoding EU Digital Strategic Autonomy. Sectors, Issues, and Partners, Techno-Politics Series, No.1, S. 13-18
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Companies that store their data extensively in digital form, process it in a structured manner and use it in a variety of ways can become particularly efficient members of the data economy.
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Artificial intelligence (AI) is already being used in a wide variety of applications both inside and outside the corporate world.
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Generative AI has recently caused quite a stir. The reason is that generative AI applications can independently generate content such as texts, images, programming codes or videos that are often difficult to distinguish from human-generated content.
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The digitalisation of the economy in Germany continues to stagnate in 2023: the digitalisation index score is 108.6 points in 2023 compared to 110.5 points in 2022. After the sharp rise in 2021, the development of digitalisation since then can be described as more of a lateral or sideways movement.
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Data is becoming increasingly important both for companies and for national economies. Since the full potential of business data can only be realised when several users exploit it simultaneously, data sharing is also becoming more common.
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Digital data is a key element in processes, products and business models. Thus, data sharing is a matter of great importance. The present analysis examines how intensively companies in Germany share data.
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Businesses can benefit from effective data management and data sharing with other businesses. Data recipients can use the data for product or process optimization, for example, and data providers can receive a fee.
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Employees with data skills help companies to store, manage and use data more efficiently.
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ChatGPT is currently very popular. The AI can answer questions in seconds, summarize entire texts or create programming code. On the one hand, there are many advantages for the economy and society, on the other hand, experts warn of dangers and call for regulation. It is therefore interesting to see whether and for what purposes companies are already using ChatGPT.
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Since the mid-1990s the economies of the five states of ex-communist Eastern Germany have been converging only slowly with the rest of the Republic, though the process has not come to a complete halt.
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