1. Home
  2. Institute
  3. Who we are
  4. Dr. Regina Flake
Regina Flake

Dr. Regina Flake

Senior Economist for Education and Training, Skilled Manpower Assurance and International Vocational Training Research and Team Leader KOFA

Tel: +49 221 4981-840
  • Joined the German Economic Institute in 2013
  • Studied International Economics at universities in Göttingen (Germany), Fontainebleau (France) and Puebla (Mexico), and gained a doctorate from the Ruhr Graduate School in Essen.
  • Project Kompetenzzentrum Fachkräftesicherung

IW Publications

Flake, Regina / Koneberg, Filiz / Risius, Paula, 2022, Lernrückstände durch Corona in der dualen Ausbildung. Die Bedeutung von Distanzlernen und Unterstützungsmaßnahmen der Ausbilderinnen und Ausbilder, IW-Report, Nr. 52, Köln
Zur Studie

Flake, Regina / Janßen, Simon / Leschnig, Lisa / Malin, Lydia / Seyda, Susanne, 2021, Berufliche Weiterbildung in Zeiten von Corona. Kein dramatischer Einbruch, aber deutliche gruppenspezifische Unterschiede, IW-Report, Nr. 43, Köln
Zur Studie

(in cooperation with David Meinhard, Dirk Werner)
Digitalisierung in der dualen Berufsausbildung – Umsetzungsstand, Modernisierungs- und Unterstützungsbedarf in Betrieben
IW-Trends 2/2019

(in cooperation with Alexander Burstedde, Paula Risius)
Fachkräfteengpässe in Unternehmen - Kleine und mittlere Unternehmen finden immer schwerer Fachkräfte und Auszubildende
KOFA-Studie im Auftrag des Bundesministeriums für Wirtschaft und Energie, 2018
https://www.iwkoeln.de/fileadmin/user_upload/Studien/Gutachten/PDF/2018/IW-Gutachten_KOFA_KMUs_finden_immer_schwerer_Fachkraefte_und_Azubis.pdf

(in cooperation with Susanna Kochskämper, Paula Risius, Susanne Seyda)
Fachkräfteengpass in der Altenpflege – Status quo und Perspektiven
IW-Trends 3/2018

(in cooperation with Lydia Malin, Paula Risius)
Einflussfaktoren der Bildungsentscheidung von Abiturienten für Ausbildung oder Studium
IW-Trends 3/2017

(in cooperation with Svenja Jambo, Sarah Pierenkemper, Paula Risius, Dirk Werner)
Beschäftigung und Qualifizierung von Flüchtlingen in Unternehmen – Die Bedeutung von Unterstützungsangeboten bei der Integration
IW-Trends 2/2017

(in cooperation with Dirk Werner, Michael Zibrowius)
Fortbildungsabsolventen – Arbeitsmarktergebnisse und Karriereperspektiven
IW-Analysen – Forschungsberichte Nr. 111, Köln 2016

(in cooperation with Dirk Werner, Michael Zibrowius)
Karrierefaktor berufliche Fortbildung – Einkommensperspektiven von Fortbildungsabsolventen
IW-Trends 1/2016

(in cooperation with Lydia Malin, Lena Middendorf, Susanne Seyda)
Qualifizierung von An- und Ungelernten – Eine empirische Bestandsaufnahme der Lebenssituation und Potenziale
IW-Analysen – Forschungsberichte Nr. 100, Köln 2014

Expertises

(in cooperation with Lydia Malin, Anika Jansen, Susanne Seyda)
Fachkräftesicherung in Deutschland – diese Potenziale gibt es noch
Studie für das Kompetenzzentrum Fachkräftesicherung (KOFA), 2019

(in cooperation with Susanne Seyda, Dirk Werner)
Mit beruflicher Weiterbildung die Digitalisierung meistern. Ergebnisse der repräsentativen Unternehmensbefragung im Rahmen des IW-Personalpanels 2018, Köln
Studie für DIHK-Bildungs-GmbH, 2019

(in cooperation with David Meinhard, Christoph Metzler, Valerie Müller, Susanne Seyda, Dirk Werner)
Mit beruflicher Weiterbildung die Digitalisierung meistern. Was IHK, IHK-Bildungszentren und DIHK-Bildungs-GmbH für Unternehmen anbieten und als Umsetzungspartner leisten können, Köln
Studie für DIHK-Bildungs-GmbH, 2019

(in cooperation with Anika Jansen, Lydia Malin)
Wie Unternehmen Beschäftigungspotenziale von Frauen noch besser nutzen können - Flexible Arbeitszeitmodelle ermöglichen Frauen den Schritt in Männerberufe
Studie für das Kompetenzzentrum Fachkräftesicherung (KOFA), 2019

(in cooperation with Alexander Burstedde, Paula Risius)
Fachkräfteengpässe in Unternehmen – Kleine und mittlere Unternehmen finden immer schwerer Fachkräfte und Auszubildende
Studie für das Kompetenzzentrum Fachkräftesicherung (KOFA), 2018

(in cooperation with Svenja Jambo, Markus Körbel, Susanne Seyda, Daniel Wörndl, Michael Zibrowius)
Promoting Social Partnership in Employee Training
Gutachten, 2018 

(in cooperation with Alexander Burstedde, Lydia Malin, Paula Risius, Dirk Werner)
Fachkräfte für die digitale Transformation – Arbeitsmarktsituation und Gestaltungsmöglichkeiten
Gutachten für die Stiftung Familienunternehmen

(in cooperation with Lydia Malin, Paula Risius)
Ausbildung oder Studium? – Wie Unternehmen Abiturienten bei der Berufsorientierung unterstützen können
Studie für das Kompetenzzentrum Fachkräftesicherung (KOFA), 2017

The Role of the Private Sector in Vocational and Educational Training
EPF Policy Paper, Expertise for the Economic Policy Forum, 2017

(in cooperation with Svenja Jambo, Sarah Pierenkemper, Beate Placke, Dirk Werner)
Engagement von Unternehmenbei der Integration von Flüchtlingen – Erfahrungen, Hemmnisse und Anreize
Studie für das Kompetenzzentrum Fachkräftesicherung (KOFA), 2017

(in cooperation with Dirk Werner, Michael Zibrowius)
Karrierefaktor berufliche Fortbildung – Eine empirische Untersuchung der Einkommens- und Arbeitsmarktperspektiven von Fachkräften mit Fortbildungsabschluss im Vergleich zu Akademikern
Studie für die DIHK-Gesellschaft für berufliche Bildung – Organisation zur Förderung der IHK-Weiterbildung mbH, 2016

(in cooperation with Sara-Julia Blöchle, Tarrin Khairi-Taraki, Markus Körbel, Sarah Pierenkemper, Corinna Rauland, Dirk Werner, Daniel Wörndl)
Berufsausbildung für Europas Jugend – Voneinander lernen, miteinander gestalten
Studie zusammen mit der Hans-Böckler-Stiftung, der Konrad-Adenauer-Stiftung und der Vodafone Stiftung Deutschland, 2015

(in cooperation with Sebastian Bußmann, Susanne Seyda)
Fachkräfteengpässe in Unternehmen – Unternehmen steigern Ausbildungsangebote in Engpassberufen
Gutachten für das Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, 2014

External Publications

(in cooperation with Susanne Seyda)
Betriebliche Weiterbildung in Europa: Die Rolle der Sozialpartner, Best Practices und die digitale Herausforderung
Handbuch der Aus- und Weiterbildung, Aktualisierungslieferung Nr. 308, Februar 2019

(in cooperation with David Meinhard)
Digital Transformation and E-Learning in Initial and Continuing VET of German Companies
Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) (Hrsg.): Proceedings of E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, 2018 in Las Vegas, NV, United States, Chesapeake, Vereinigte Staaten, S. 1057–1062

(in cooperation with Svenja Jambo)
Flüchtlinge integrieren - Chancen, Herausforderungen und Unterstützungsmöglichkeiten für Unternehmen
Frintrup, Andreas (Hrsg.): Berufliche Integration von Flüchtlingen und Migranten - Psychologische Kompetenzanalyse, rechtliche Rahmenbedingungen, Prozessgestaltung & Praxisbeispiele, Springer-Verlag, Köln, 2017, S. 117–138

(in cooperation with Lydia Malin, Lena Middendorf, Susanne Seyda)
Lebenssituation und Potenziale An- und Ungelernter
Britta Matthes, Eckhart Severing (Hrsg.): Berufsbildung für Geringqualifizierte – Barrieren und Erträge, AGBFN/BIBB, S. 13–29

(in cooperation with Susanne Seyda)
Fachkräfteengpässe und Handlungsoptionen für Unternehmen
Handbuch für Aus- und Weiterbildung, Aktualisierungslieferung Nr. 293, 2017

(in cooperation with Michael Zibrowius)
Was Betriebe an Fachkräften mit Fortbildungsabschluss schätzen und wie sie diese unterstützen können
BWP - Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 46. Jg., Heft 5, 2017, S. 18–22

(in cooperation with Michael Zibrowius)
Fortbildung zahlt sich aus
IHK Wirtschaftsforum, Heft 11, 2016, S. 40–41

(in cooperation with Dirk Werner, Michael Zibrowius)
Aufstiegsfortbildung – Studie „Karrierefaktor Fortbildung“
Wirtschaft am Bayerischen Untermain, Zeitschrift der IHK Aschaffenburg, 2016, S. 14-16

(in cooperation with Dirk Werner, Michael Zibrowius)
Karrierefaktor Aufstiegsfortbildung. Akademiker vs. Fortbildungsabsolventen: andersartig, aber gleichwertig?
Berufliche Bildung, 26. Jg., Heft 1, Hamburg, 2016, S. 24–25

(in cooperation with Dirk Werner)
Wie attraktiv ist eine Ausbildung im europäischen Vergleich?
Christine Henry-Huthmacher, Elisabeth Hoffmann (Hrsg.): Duale Ausbildung 2020 – 19 Fragen & Antworten, Band II, Konrad-Adenauer-Stiftung, St. Augustin, S. 74–77

(in cooperation with Dirk Werner, Michael Zibrowius)
Duale Ausbildung in Deutschland: Handlungsfelder für das Ausbildungsmarketing
Christoph Beck, Stefan F. Dietl (Hrsg.): Ausbildungsmarketing 2.0 – Die Fachkräfte von morgen ansprechen, gewinnen und binden, Köln, 2014, S. 91–104

Gender Differences in the Earnings Mobility of Migrants
LABOUR: Journal of Labour Economics and Industrial Relations, Volume 27, Issue 1 (2013), S. 58–79

(in cooperation with Thomas K. Bauer, Mathias G. Sinning)
Labor Market Effects of Immigration – Evidence from Neighborhood Data
Review of International Economics, Volume 21, Issue 2, S. 370–385

More from Dr. Regina Flake

Read study
Learning deficits due to Corona in dual training
IW-Report No. 52 13. October 2022

Learning deficits due to Corona in dual training

Regina Flake / Filiz Koneberg / Paula Risius

The contact reduction measures during the Corona pandemic had a strong impact on everyday life in the German dual system of vocational training. Regarding the work-based training within the companies, the question arises as to which extent distance learning and remote working could be organized at short notice for the apprentices.

IW

Read study
No dramatic slump, but clear group-specific differences
IW-Report No. 43 1. December 2021

Professional Training in times of Corona

Regina Flake / Simon Janßen / Lisa Leschnig / Lydia Malin / Susanne Seyda

Despite the corona-related contact restrictions, participation in continuing vocational education and training (CET) had not declined massively by summer 2020. This is because a large part of the measures could still take place thanks to corresponding digital offers. However, there are significant differences depending on the employment sector, qualification level, gender and number of children of the participants in CET.

IW

Read study
Measuring the Shortage of Skilled Workers
IW-Report No. 59 21. November 2020

Measuring the shortage of skilled workers

Alexander Burstedde / Regina Flake / Anika Jansen / Lydia Malin / Paula Risius / Susanne Seyda / Sebastian Schirner / Dirk Werner

The present IW-Report introduces a new methodology for measuring the shortage of skilled workers and thus makes a central contribution to mapping the skilled worker situation in Germany. First, a definition of the term "shortage of skilled workers" is presented. Afterwards, its operationalization is discussed.

IW

Read study
Progress to Date and Companies’ Ongoing Need for Modernisation and Support
IW-Trends No. 2 23. April 2019

Digitalisation in Dual Vocational Training

Regina Flake / David B. Meinhard / Dirk Werner

This paper analyses the impact of the digital transformation on training activities in German enterprises.

IW

Read study
Expertise
Promoting Social Partnership in Employee Training
Expertise 19. June 2018

Promoting Social Partnership in Employee Training

Regina Flake / Svenja Jambo / Markus Körbel / Susanne Seyda / Daniel Wörndl / Michael Zibrowius

In the wake of global trends like the digitalisation of the economy, employees are faced not only with higher demands for competences but also with the requirement to continuously adapt and further develop their skills to maintain their employability. This study was conducted on behalf of the European social partners, ETUC, BusinessEurope, CEEP and UEAPME, with financial support of the European Commission.

IW

Read study
Factors Influencing How High School Graduates Decide Between a University Course and Vocational Training
IW-Trends No. 5 26. October 2017

How High School Graduates Decide Between a University Course and Vocational Trai

Regina Flake / Lydia Malin / Paula Risius

The proportion of school students who take and pass the German Abitur exams (equivalent to British ‘A’-levels or the American high school diploma) has been increasing for many years.

IW

Read study
The Importance of Integration Support Programmes
IW-Trends No. 2 17. March 2017

Employment and Training of Refugees in Companies

Regina Flake / Svenja Jambo / Sarah Pierenkemper / Paula Risius / Dirk Werner

Approximately every sixth enterprise in Germany already employs refugees as trainees, interns or permanent staff. Of these, smaller trades and skilled crafts firms are making a particularly large contribution to integration.

IW

Read study
Expertise
Developments and Success Factors in Selected Countries
Expertise 7. March 2017

The Role of the Private Sector in Vocational and Educational Training

Regina Flake

Even though the four analysed countries are very different in terms of their starting points and their demographic, economic and institutional framework conditions, they all face the same challenge: designing a vocational education and training system that makes the country future-proof.

IW

Read the article
Brush up the image of vocational training
Regina Flake IW News 5. December 2016

New Skills Agenda of the European Commission: Brush up the image of vocational training

The European Vocational Education and Training (VET) Week is designed to make vocational training more attractive. The dual system in Germany can serve as a model for countries with high youth unemployment.

IW

Read study
Further Vocational Training as a Career Factor
IW-Trends 10. May 2016

Further Vocational Training as a Career Factor

Regina Flake / Dirk Werner / Michael Zibrowius

The Income Prospects of Employees with Advanced Vocational Qualifications

IW

Content element with id 8880 Content element with id 9713