The European automotive industry is the second largest manufacturer of motor vehicles worldwide (after China) and generates directly and indirectly millions of jobs EU-wide. It is characterized by a high degree of export orientation and the largest share of exports can be ascribed to the US market.

TTIP offers a unique chance to liberalize trade and to push the development of international safety and environmental regulations for products of the automotive industry. Eliminating tariffs on transatlantic trade bears a substantial opportunity for cost reduction and welfare increase. A particular opportunity arises for the EU from the divergence of tariff rates for passenger cars (2.5 per cent in the US and 10 per cent in the EU). From a mercantilist point of view, the EU should use the high EU import tariff rates for passenger cars as a bargaining chip to motivate the US negotiators to agree on trade liberalization, e.g. via elimination of non-tariff barriers.

TTIP should break new ground in regulatory cooperation, but eliminating NTBs and regulatory cooperation as a whole must not compromise the level of existing passenger and environmental safety, the EU’s precautionary principle or democratic legitimacy. This can only be achieved based on sound evidence, that technical standards and product regulations lead to the same safety level for cars driven both on the EU and US roads.

IW policy paper

Galina Kolev: TTIP – Challenges and Opportunities for the European Automotive Industry

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Michael Hüther im Deutschlandfunk
Interview, 29. März 2017

Michael Hüther im Deutschlandfunk „Die Briten sind in dieser Situation schlechter gestellt”Arrow

Nach dem Brexit-Beschluss Großbritanniens müsse es jetzt darum gehen, die Interessen der Gemeinschaft in den Fokus zu rücken, sagte IW-Direktor Michael Hüther im Interview mit dem Deutschlandfunk. Ein Staat, der sich aus der Integration herausnehme, dürfe anschließend nicht von möglichen Sonderregelungen profitieren. mehr

24. März 2017

Interview „Der Braindrain ist das größte Problem“Arrow

Am Sonntag wählt Bulgarien, das ärmste EU-Mitgliedsland, ein neues Parlament. Galina Kolev, IW-Expertin im Kompetenzfeld Internationale Wirtschaftsordnung und Konjunktur, wurde in der bulgarischen Hauptstadt Sofia geboren. Mit dem iwd sprach Sie über die Probleme und Chancen ihres Heimatlands. mehr auf iwd.de