Please switch to a modern browser (e.g. Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge) in order to enjoy the best user experience.

Dr. Kristina Stoewe
Consultant for digital vocational training
Tel: +49 221 4981-852 Mail: stoewe@iwkoeln.de @KristinaStoewe- At the IW since 2015
- Doctorate in social policy at the University of Birmingham on the topic of entrepreneurship as a factor of integration
- Master studies in vocational education at the KIT Karlsruhe
- Bachelor studies in education at the University of Regensburg with a stay abroad at the Université de Fribourg
- Main focus: Education and training in the digital transformation; shortage of skilled workers; labor market integration; entrepreneurship."
- Maintains the NETZWERK Q4.0
Research unit
IW Publications
Bildungsstand von Geflüchteten: Bildung und Ausbildung in den Hauptherkunftsländern
IW-Report 37/2017
(in cooperation with Marie-Claire von Radetzky)
Bildungsstand syrischer Flüchtlinge – 5 Vorurteile auf dem Prüfstand
IW-Kurzbericht 20/2016
Expertises
(in cooperation with Markus Körbel)
Anerkennung ausländischer Berufsqualifikationen
Handlungsempfehlung für das Kompetenzzentrum Fachkräftesicherung des Bundesministeriums für Wirtschaft & Energie, 2021
Ländersteckbrief zum Land Eritrea für KMU
Gutachten für das Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, 2017
Das Berufsbildungssystem Somalias, Länderprofil im Rahmen des BQ-Portals
Gutachten für das Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, 2017
(in cooperation with Olesia Schmetzer)
Praktika für Flüchtlinge
Handlungsempfehlung für das Kompetenzzentrum Fachkräftesicherung des Bundesministeriums für Wirtschaft & Energie, 2016
(in cooperation with Marie-Claire von Radetzky)
Ländersteckbrief zum Land Irak für KMU
Gutachten für das Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, 2016
(in cooperation with Marie-Claire von Radetzky)
Ländersteckbrief zum Land Syrien für KMU
Gutachten für das Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, 2016
Das Berufsbildungssystem im Irak, Länderprofil im Rahmen des BQ-Portals
Gutachten für das Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, 2016
Das Berufsbildungssystem Eritreas, Länderprofil im Rahmen des BQ-Portals
Gutachten für das Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, 2016
External Publications
(in cooperation with Alexandra David, Judith Terstriep, Alexander Ruthemeier, Maria Elo, Armando García Schmidt)
Migrantisches Unternehmer:innentum in Deutschland. Vorschlag einer Differenzierung
Diskussionspaper, Bertelsmann Stiftung, 2022
Fachkräfteengpässe überwinden – Anerkennung ausländischer Berufsqualifikationen als Chance für KMU
AWV-Informationen (Arbeitsgemeinschaft für wirtschaftliche Verwaltung e. V.), 61. Jg., Heft 6, 2015, S. 11–14
(in cooperation with Sylvia Barkholz, Martin Fischer, Magdalene Follner, Claudia Kampa)
„My Way! Finde deinen Weg“ – ein didaktisches Konzept der schulischen Berufsorientierung als Beitrag zur Förderung berufsbiografischer Gestaltungskompetenz
bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Ausgabe 27, 2014
More from Dr. Kristina Stoewe

Potential for professional recognition in the immigration of skilled workers
Germany as a business location relies on international qualified professionals in the long term. Since March 2020, the Skilled Immigration Act has also made it possible for professionally qualified people from third countries to immigrate to Germany for the purpose of work. A requirement for this is that the foreign vocational qualification has been recognized in Germany.
IW

Training and Education in the Main Countries of Origin
By the end of 2016, Germany had registered around 1.6 million persons seeking protection (Federal Statistical Office, 2017). In order to facilitate their integration into the vocational training and labour market, information on refugees' educational degrees, vocational qualifications and competencies is of central importance.
IW

Education Levels of Refugees
By the end of 2016, Germany had registered around 1.6 million persons seeking protection (Federal Statistical Office, 2017a). In order to facilitate their integration into the vocational training and labour market, information on refugees' educational degrees, vocational qualifications and competencies is of central importance.
IW