1. Home
  2. Institute
  3. Who we are
  4. David B. Meinhard
David B. Meinhard

David B. Meinhard

Team leader network Q 4.0

Tel: +49 221 4981‑815
  • Research Unit: Vocational Education and Training

  • Joined the German Economic Institute in 2017

  • Born in 1981 in Mönchengladbach

  • Studied Economics and Business Education at the University of Cologne and the University of Salamanca, Spain; studied Educational Media at the University of Duisburg-Essen

  • Project Kompetenzzentrum Fachkräftesicherung

IW Publications

(in cooperation with Regina Flake, Dirk Werner)
Digitalisierung in der dualen Berufsausbildung – Umsetzungsstand, Modernisierungs- und Unterstützungsbedarf in Betrieben
IW-Trends 2/2019

(in cooperation with Beate Placke, Susanne Seyda)
Digitalisierung als Treiber und Innovator betrieblicher Weiterbildung
IW-Trends 1/2018

Expertises

(in cooperation with Regina Flake, Christoph Metzler, Valerie Müller, Susanne Seyda, Dirk Werner)
Mit beruflicher Weiterbildung die Digitalisierung meistern. Was IHK, IHK-Bildungszentren und DIHK-Bildungs-GmbH für Unternehmen anbieten und als Umsetzungspartner leisten können, Köln, 2019
Studie für DIHK-Bildungs-GmbH

E-Learning - Lernen mit digitalen Medien im Betrieb
Handlungsempfehlung für das Kompetenzzentrum Fachkräftesicherung des Bundesministeriums für Wirtschaft & Energie, 2018
https://www.kofa.de/handlungsempfehlungen/fachkraefte-qualifizieren/e-learning-lernen-mit-digitalen-medien

External Publications

(in cooperation with Regina Flake)
Digital Transformation and E-Learning in Initial and Continuing VET of German Companies
Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) (Hrsg.): Proceedings of E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, 2018 in Las Vegas, NV, United States, Chesapeake, Vereinigte Staaten, S. 1057–1062

(in cooperation with Peter Henning, Martin Mandausch)
Zwischen digitaler Unterstützung und gläsernen Studierenden
Begriffsbestimmung und Perspektiven der Praxis

medienimpulse, Beiträge zur Medienpädagogik. Ausgabe 1/2018 - Educational Data Mining und Learning Analytics

(in cooperation with Martin Mandausch)
Learning Analytics – ein hochschuldidaktischer Diskurs zu Datenanalysen in der Lehre
Martina Schmohr, Kristina Müller, Julia Philipp (Hrsg.): Gelingende Lehre: erkennen, entwickeln, etablieren, Beiträge der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (dghd) 2016, Blickpunkt Hochschuldidaktik Nr. 132 , 2018, S. 19–33

Digitalisierung – Arbeitswelt im Wandel
IHK WirtschaftsForum, 2018

Tagungsband: Bildung gemeinsam verändern: Diskussionsbeiträge und Impulse aus Forschung und Praxis
David B. Meinhard et. al; (Hrsg.): Medien Pädagogik - Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, Heft 28, 2017

Das Inverted Classroom Model – Reflexion möglicher Einsatzbedingungen und Erfolgsfaktoren
Diana Bücker et al. (Hrsg.): Trendy, hip und cool – auf dem Weg zu einer innovativen Hochschule?, 2017

(in cooperation with Matthias Pilz)
Betriebswirtschaftliche Fallstudien in der Hochschullehre – Lässt sich besseres Lernen belegen?
Das Hochschulwesen, 64. Jg., Heft 1/2, 2016, S. 62–66

(in cooperation with Ute Clames, Tobias Koch)
Zwischen Trend und Didaktik – Videos in der Hochschullehre
Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 9. Jg., Heft 3, 2014, S. 50–64

(in cooperation with Sarah Pierenkemper, Matthias Pilz)
Using the Case Method to Support Intercultural Learning in Higher Education – Findings from an Indo-German Project
Concept Publishing Company, New Delhi, 2014

More from David B. Meinhard

Read study
Industrial competitiveness, digitisation and vocational training
IW-Policy Paper No. 6 27. August 2019

world of employment: Industrial competitiveness, digitisation and vocational training

Hans-Peter Klös / David B. Meinhard

The digital transformation in Germany's economy and society is in full swing. Not all of the indicators of Germany's technological performance show a pioneering role in digitization. The technological trends will therefore not remain without effects on the business models of companies operating in Germany.

IW

Read study
Progress to Date and Companies’ Ongoing Need for Modernisation and Support
IW-Trends No. 2 23. April 2019

Digitalisation in Dual Vocational Training

Regina Flake / David B. Meinhard / Dirk Werner

This paper analyses the impact of the digital transformation on training activities in German enterprises.

IW

Read study
Digitalization as a Driver and Innovator of In-Service Training
IW-Trends No. 1 24. April 2018

Further Training 4.0: Digitalization as a Driver and Innovator of In-Service Training

Susanne Seyda / David B. Meinhard / Beate Placke

Digitalization is leading to a growing need for training. Firms which have digitalized further are thus more likely to be active in further training and to invest more time and money in developing their workers’ skills.

IW

Content element with id 8880 Content element with id 9713