The European automotive industry is the second largest manufacturer of motor vehicles worldwide (after China) and generates directly and indirectly millions of jobs EU-wide. It is characterized by a high degree of export orientation and the largest share of exports can be ascribed to the US market.

TTIP offers a unique chance to liberalize trade and to push the development of international safety and environmental regulations for products of the automotive industry. Eliminating tariffs on transatlantic trade bears a substantial opportunity for cost reduction and welfare increase. A particular opportunity arises for the EU from the divergence of tariff rates for passenger cars (2.5 per cent in the US and 10 per cent in the EU). From a mercantilist point of view, the EU should use the high EU import tariff rates for passenger cars as a bargaining chip to motivate the US negotiators to agree on trade liberalization, e.g. via elimination of non-tariff barriers.

TTIP should break new ground in regulatory cooperation, but eliminating NTBs and regulatory cooperation as a whole must not compromise the level of existing passenger and environmental safety, the EU’s precautionary principle or democratic legitimacy. This can only be achieved based on sound evidence, that technical standards and product regulations lead to the same safety level for cars driven both on the EU and US roads.

IW policy paper

Galina Kolev: TTIP – Challenges and Opportunities for the European Automotive Industry

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Presseveranstaltung, 23. Januar 2017

Pressegespräch Mit Trump, trotz Brexit: Wie die EU zu retten istArrow

Das IW hat analysiert, was die EU tun kann, um die Herausforderungen zu meistern und die Wirtschaft langfristig zu stärken. Unter anderem kommt dabei der EZB eine zentrale Rolle zu. Die Ergebnisse und die Entwicklungen erläutert IW-Direktor Michael Hüther in einem Pressegespräch. mehr

EU-Austritt
IW-Nachricht, 17. Januar 2017

EU-Austritt Harter Brexit, weiche Landung?Arrow

Die Briten wollen den harten Brexit: raus aus dem Binnenmarkt und raus aus der Zollunion. Das machte Premierministerin Theresa May in ihrer heutigen Rede klar. Doch auch das muss nicht das Ende des freien Handels zwischen der EU und Großbritannien bedeuten. Vielmehr ist ein Freihandelsabkommen 3.0 – also einer neuen Generation – denkbar. Dafür müssen aber beide Seiten aufeinander zugehen. mehr

Deutsche Autobauer in den USA
IW-Nachricht, 16. Januar 2017

Deutsche Autobauer in den USA Importsteuer schadet US-Interessen Arrow

Donald Trump greift die deutschen Autobauer an und droht mit Strafsteuern für Autoimporte. Dabei übersieht er, dass die deutschen Hersteller längst ein wichtiger Player an US-Standorten sind: Sie bauen dort nicht nur für den US-Markt, sondern gehören inzwischen zu den wichtigsten Fahrzeugexporteuren der USA. mehr